Algemene Voorwaarden
Inhoudsopgave
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 - De prijs
Artikel 10 - Conformiteit en garantie
Artikel 11 - Levering en uitvoering
Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 - Betaling
Artikel 14 - Klachtenregeling
Artikel 15 - Geschillen
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
- Dag: kalenderdag;
- Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- Herroepingsrecht : de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
- Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Aqmos Waterbehandeling B.V.;
Eekboerstraat 28M
7575AX Oldenzaal
Telefoonnummer: 0541-234560
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 89414888
BTW-identificatienummer: NL864976215B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
- Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
- Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
- Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
- de prijs inclusief belastingen;
- de eventuele kosten van verzending;
- de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
- het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
- de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
- de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
- de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
- of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke deze voor de consument te raadplegen is;
- de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
- de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
- de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
- de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
Artikel 5 - De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de overeenkomst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
- Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 90 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 90 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier of door middel van een ander communicatiemiddel zoals per e-mail. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 90 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
- Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Bij levering van diensten:
- Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 90 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
- Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
- Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
- Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
- Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
- De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
- De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door de ondernemer tot stand zijn aangebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- voor losse kranten en tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
- voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
Instelling Waterhardheid
De hardheid van het uitkomende water van de door AQMOS geleverde waterontharders wordt ingesteld volgens de specifieke voorkeur van de klant. Bij de installatie zal AQMOS de waterontharder afstemmen op de door de klant opgegeven hardheid. De klant erkent dat de keuze voor de gewenste waterhardheid een persoonlijke beslissing is en dat AQMOS niet verantwoordelijk is voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit de door de klant gekozen waterhardheid, zoals de invloed op apparatuur, leidingen of waterkwaliteit.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
- betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
- waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
- betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 - Conformiteit en garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
- Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 2 maanden na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
- De garantietermijn van de producten is twee jaar. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
- De garantietermijn op de onderdelen van de waterontharders is tien jaar. Bij een defect onderdeel wordt de consument voorzien van een vervangend onderdeel, die de consument zelf dient te plaatsen. De garantietermijn van 10 jaar geldt niet voor slijtageonderdelen die verslijten binnen tien jaar. Hieronder valt onder andere: onthardingshars, rubberenafdichtingen, knoppen, transformator, overige rubbers en restrainers. De garantietermijn van 10 jaar geldt alleen op waterontharder gekocht op: www.aqmos.nl en niet bij één van onze resellers.
- De garantie geldt niet indien:
- de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
- de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
- de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 11 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
- Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
- In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 13 - Betaling
- Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 - Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
- Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
- Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
- Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 15 - Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
- Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Algemene Voorwaarden
Inhoudsopgave
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 - De prijs
Artikel 10 - Conformiteit en garantie
Artikel 11 - Levering en uitvoering
Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 - Betaling
Artikel 14 - Klachtenregeling
Artikel 15 - Geschillen
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
- Dag: kalenderdag;
- Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
- Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- Herroepingsrecht : de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
- Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Aqmos Waterbehandeling B.V.;
Eekboerstraat 28M
7575AX Oldenzaal
Telefoonnummer: 0541-234560
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 89414888
BTW-identificatienummer: NL864976215B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
- Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
- Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
- Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
- de prijs inclusief belastingen;
- de eventuele kosten van verzending;
- de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
- het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
- de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
- de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
- de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
- of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke deze voor de consument te raadplegen is;
- de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
- de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
- de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
- de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
Artikel 5 - De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de overeenkomst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
- Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 90 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 90 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier of door middel van een ander communicatiemiddel zoals per e-mail. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 90 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
- Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Bij levering van diensten:
- Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 90 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
- Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
- Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
- Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
- Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
- De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
- De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door de ondernemer tot stand zijn aangebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- voor losse kranten en tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
- voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
- betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
- waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
- betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 - Conformiteit en garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
- Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 2 maanden na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
- De garantietermijn van de producten is twee jaar. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
- De garantietermijn op de onderdelen van de waterontharders is tien jaar. Bij een defect onderdeel wordt de consument voorzien van een vervangend onderdeel, die de consument zelf dient te plaatsen. De garantietermijn van 10 jaar geldt niet voor slijtageonderdelen die verslijten binnen tien jaar. Hieronder valt onder andere: onthardingshars, rubberenafdichtingen, knoppen, transformator, overige rubbers en restrainers
- De garantie geldt niet indien:
- de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
- de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
- de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 11 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
- Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
- In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 13 - Betaling
- Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 - Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
- Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Indien de webwinkel is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
- Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
- Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 15 - Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
- Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Schrijf een of twee paragrafen waarin je je product of diensten beschrijft.
LEVERINGS- EN AANNEMINGSVOORWAARDEN AQMOS Full Maintenance B.V.
Artikel 1 - Definities
In deze algemene voorwaarden (“Voorwaarden”) wordt verstaan onder:
Afnemer: iedere natuurlijke persoon en/of rechtspersoon met wie AQMOS Full Maintenance B.V. een Overeenkomst aangaat of met wie AQMOS Full Maintenance B.V. in onderhandeling is over een Overeenkomst;
AQMOS Full Maintenance B.V. : de onderneming AQMOS Full Maintenance B.V. Nederland alsmede haar rechtsopvolgers en alle met haar of met haar rechtsopvolger(s) gelieerde ondernemingen;
Overeenkomst: iedere overeenkomst, hoe ook genaamd, tussen Afnemer AQMOS Full Maintenance B.V., elke wijziging of aanvulling daarop, alsmede de (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die Overeenkomst;
Artikel 2 - Toepasselijkheid Voorwaarden
De Voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsbetrekkingen tussen AQMOS Full Maintenance B.V. en (mogelijke) Afnemer(s).
Algemene voorwaarden, onder welke benaming dan ook, van Afnemer of derden zijn niet van toepassing en worden door AQMOS Full Maintenance B.V. uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Afwijkingen van de Voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor zover zij schriftelijk zijn bevestigd door AQMOS Full Maintenance B.V.. Aan eventueel overeengekomen afwijkingen van de Voorwaarden kan Afnemer geen rechten ontlenen voor toekomstige Overeenkomsten.
Artikel 3 - Aanbieding en Overeenkomst
Aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
Alle door AQMOS Full Maintenance B.V. gedane opgaven van getallen, gewichten, hoeveelheden, kleuren, uitvoeringen, maten en/of andere aanduidingen van de producten zijn met zorg gedaan. AQMOS Full Maintenance B.V. kan er evenwel niet voor instaan dat zich terzake geen afwijkingen voordoen. Getoonde modellen van producten zijn slechts aanduidingen van de betreffende producten.
Aanbiedingen zijn gebaseerd op de door Afnemer verstrekte gegevens. Afnemer is aansprakelijk voor eventuele extra kosten, prijsverhogingen, vertraging in de levering en eventuele andere gevolgen van wijzigingen, afwijkingen en fouten in deze gegevens.
Een Overeenkomst komt tot stand door verzending van de schriftelijke opdrachtbevestiging door AQMOS Full Maintenance B.V. aan Afnemer dan wel zodra AQMOS Full Maintenance B.V. een aanvang maakt met de uitvoering van de Overeenkomst ten behoeve van de Afnemer, welke van de twee gebeurtenissen eerder is.
Wijzigingen en aanvullingen op enige bepaling in een Overeenkomst kunnen slechts schriftelijk worden overeengekomen en gelden slechts als een wijziging van en/of aanvulling op de betreffende Overeenkomst.
Artikel 4 - Annulering Overeenkomst
Indien Afnemer (uitvoering van) de Overeenkomst (deels) wenst te annuleren, is AQMOS Full Maintenance B.V. gerechtigd te harer keuze hetzij nakoming van de Overeenkomst te vorderen, hetzij de annulering te accepteren in welk geval Afnemer een door AQMOS Full Maintenance B.V. op basis van de reeds uitgevoerde werkzaamheden vast te stellen schadevergoeding is verschuldigd. Deze vergoeding bedraagt minimaal 20% van het factuurbedrag inclusief BTW van (het betreffende gedeelte van) de Overeenkomst.
Artikel 5 - Omvang Overeenkomst
De Overeenkomst omvat de uitvoering van werk en/of het leveren van producten, zoals dit in de opdrachtbevestiging, of, bij gebreke daarvan, in de aanbieding is omschreven en/of zoals door AQMOS Full Maintenance B.V. is aanvaard.
Afnemer is verantwoordelijk en draagt (op zijn kosten) zorg voor:
A, het assisteren bij het verplaatsen, verwijderen of aanbrengen van zaken, welke redelijkerwijs niet door twee mensen te hanteren zijn; B, het horizontaal en verticaal transporteren van mens en materiaal naar een door AQMOS Full Maintenance B.V. aan te wijzen plaats; C, het aanvragen, tijdig verkrijgen en behouden van de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde energie (380 volt/220 volt), water, gas, verlichting, een aansluitpunt op de riolering en benodigde vergunningen; D, het ter beschikking stellen van afvalcontainers; E , het op een dusdanig tijdstip nemen van beslissingen - die in het kader van de voortgang van de uitvoering van de Overeenkomst tot zijn verantwoordelijkheden behoren - dat hierdoor een ongehinderde voortgang van de uitvoering van de Overeenkomst wordt gewaarborgd; F, het tijdig, volledig en juist ter beschikking stellen aan AQMOS Full Maintenance B.V. van alle informatie die relevant is voor of van invloed kan zijn op de uitvoering van de Overeenkomst door AQMOS Full Maintenance B.V.. Afnemer staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens Afnemer reeds verstrekte informatie en specificaties.
Afnemer draagt er zorg voor dat AQMOS Full Maintenance B.V. de door haar te verrichten werkzaamheden ongehinderd kan verrichten op de door AQMOS Full Maintenance B.V. gewenste en/of aangegeven tijdstippen. Afnemer draagt er zorg voor dat geen werkzaamheden, al dan niet door derden, worden verricht op locaties waar in het kader van de Overeenkomst werkzaamheden worden uitgevoerd door AQMOS Full Maintenance B.V. of door haar ingeschakelde derden op de tijdstippen dat AQMOS Full Maintenance B.V. haar werkzaamheden (doet) verrichten.
Afnemer zal in zijn algemeenheid alle medewerking verlenen teneinde AQMOS Full Maintenance B.V. in staat te stellen de Overeenkomst na te komen conform de in de Overeenkomst of deze Voorwaarden gestelde voorwaarden. Indien Afnemer niet aan het in deze Voorwaarden of in de Overeenkomst bepaalde voldoet of anderszins nalaat medewerking te verlenen, kan er sprake zijn van extra kosten, die separaat aan Afnemer in rekening worden gebracht.
Artikel 6 - Meer- en minderwerk
Afnemer kan voor of tijdens de uitvoering van het werk wijzigingen verzoeken. Slechts door AQMOS Full Maintenance B.V. aanvaarde wijzigingen zullen voor uitvoering in aanmerking komen.
AQMOS Full Maintenance B.V. is bevoegd Afnemer meerwerk in rekening te brengen, indien bij of in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst door AQMOS Full Maintenance B.V. meerwerk dient te worden uitgevoerd, al of niet door AQMOS Full Maintenance B.V. voorzien. Onder meerwerk wordt verstaan al hetgeen AQMOS Full Maintenance B.V. in het kader van de Overeenkomst boven de daarin uitdrukkelijk vastgelegde hoeveelheden c.q. werkzaamheden levert, aanbrengt en/of presteert.
Wijzigingen en meerwerk en/of verzoeken daartoe, zoals bedoeld in de voorgaande leden van dit artikel, kunnen leiden tot verlenging van overeengekomen termijnen en/of uitloop van planningen.
AQMOS Full Maintenance B.V. zal Afnemer zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen van het door AQMOS Full Maintenance B.V. verrichte meerwerk. De uit voorgaande leden van dit artikel voortvloeiende meerdere of mindere kosten zullen aan Afnemer in rekening worden gebracht zodra deze AQMOS Full Maintenance B.V. bekend zijn.
Artikel 7 - Levering
De door AQMOS Full Maintenance B.V. opgegeven leveringstermijn, waaronder begrepen de overeengekomen datum van oplevering zoals bedoeld in artikel 8, is slechts indicatief en gebaseerd op de ten tijde van het tot stand komen van de Overeenkomst voor AQMOS Full Maintenance B.V. geldende omstandigheden en, voorzover afhankelijk van prestaties van derden, op door die derden aan AQMOS Full Maintenance B.V. verstrekte gegevens.
De leveringstermijn gaat in nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, alle voor de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijke gegevens en/of materialen aan AQMOS Full Maintenance B.V. ter beschikking zijn gesteld, alle voor deze uitvoering noodzakelijke vergunningen en formaliteiten (daaronder begrepen het BTW/fiscaal nummer van Afnemer) door Afnemer zijn vervuld of schriftelijk medegedeeld aan AQMOS Full Maintenance B.V. en betaling, indien en voor zover deze voor of bij tot stand komen van een Overeenkomst dient te geschieden, door AQMOS Full Maintenance B.V. is ontvangen.
Bij overschrijding van de leveringstermijn heeft Afnemer geen recht op schadevergoeding. Afnemer heeft in dat geval evenmin recht op ontbinding of opzegging van de Overeenkomst, tenzij de overschrijding van de leveringstermijn zodanig is dat van Afnemer redelijkerwijs niet kan worden verlangd, dat hij het betreffende gedeelte van de Overeenkomst in stand laat.
AQMOS Full Maintenance B.V. heeft het recht om in gedeelten te leveren. Terzake van deelleveringen heeft AQMOS Full Maintenance B.V. voorts het recht in gedeelten te factureren.
Transport van producten of werken geschiedt voor rekening van AQMOS Full Maintenance B.V. en op de wijze zoals door AQMOS Full Maintenance B.V. wordt bepaald, tenzij is overeengekomen dat Afnemer voor transport zorg draagt. In dat laatste geval geschiedt transport voor rekening van Afnemer en is Afnemer vrij de wijze van transport te bepalen.
In geval van koop worden de producten geacht te zijn geleverd, en gaat het risico op Afnemer over, op het moment dat de producten aan de eerste vervoerder zijn afgegeven ter verzending aan Afnemer. In geval van aanneming van werk draagt Afnemer het risico voor de ter plaatse van het werk aanwezige materialen, werktuigen, producten en werken vanaf het moment van aanvoer op het werk, tenzij Afnemer ter zake voor transport zorg draagt. In dat laatste geval gaat het risico op Afnemer over, op het moment dat de zaken aan de eerste vervoerder zijn afgegeven voor transport naar de plaats van het werk.
Indien Afnemer weigert producten in ontvangst of af te nemen, is AQMOS Full Maintenance B.V. gerechtigd voor rekening en risico van Afnemer de producten aan een derde te verkopen of anderszins daarover te beschikken. Afnemer is aansprakelijk voor eventuele extra kosten en overige door AQMOS Full Maintenance B.V. geleden schade.
Artikel 8 – Oplevering
Oplevering van het werk heeft plaats gevonden indien het werk ter beschikking van Afnemer is gesteld. AQMOS Full Maintenance B.V. zal van deze ter beschikking stelling onverwijld mededeling doen aan Afnemer. Afnemer dient binnen twee weken na bedoelde mededeling het werk op te nemen. AQMOS Full Maintenance B.V. stelt de dag en het tijdstip van opname van het werk vast.
Indien Afnemer gebreken aan het werk constateert, dient Afnemer aan AQMOS Full Maintenance B.V. een redelijke termijn te gunnen waarbinnen AQMOS Full Maintenance B.V. in staat wordt gesteld de geconstateerde gebreken te herstellen. Kleine gebreken die ingebruikname van het werk door Afnemer niet in de weg staan, zijn geen reden niet tot opneming van het werk over te gaan en staan de oplevering niet in de weg.
Indien Afnemer niet binnen twee weken na de in lid 1 van dit artikel bedoelde mededeling tot opneming van het werk over gaat, is AQMOS Full Maintenance B.V. niet (meer) aansprakelijk voor tekortkomingen aan of in het werk. Dit leidt uitzondering in het geval het werk of enig onderdeel daarvan door een toerekenbare tekortkoming van AQMOS Full Maintenance B.V. een verborgen gebrek bevat en AQMOS Full Maintenance B.V. van dit gebrek binnen een redelijke termijn na ontdekking schriftelijk mededeling is gedaan. Afnemer dient bewijs te leveren van voornoemde tekortkoming. Van een verborgen gebrek is sprake, indien het gebrek, ondanks nauwlettend toezicht tijdens de uitvoering dan wel bij de opneming van het werk, door de Afnemer redelijkerwijs niet ontdekt had kunnen worden.
Artikel 9 - Prijzen
De door AQMOS Full Maintenance B.V. opgegeven prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de Overeenkomst bestaande factoren. AQMOS Full Maintenance B.V. is bevoegd elke verandering van factoren die op de door haar berekende prijzen van invloed zijn, door te berekenen aan Afnemer.
Alle prijzen van AQMOS Full Maintenance B.V. zijn uitgedrukt in euro’s en exclusief omzetbelasting en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd, exclusief reis- en verblijfkosten, kosten in verband met hak-, breek-, metsel-, timmer-, stucadoor-, schilderwerkzaamheden dan wel ander bouwkundig werk, en exclusief montage-, beproevings- en inbedrijfstellingskosten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
De genoemde prijzen in de offertes zijn strikt netto. De offertes zijn 30 dagen geldig na dagtekening. Verder wordt er bij offertes boven de € 5.000 inclusief btw een aanbetaling van 30% van het factuurbedrag ontvangen van de afnemer op het moment dat de offerte akkoord wordt bevonden.
De offerte is gebaseerd op de productprijzen en de manuren x tarief. Wachttijd van de monteur wordt op basis van nacalculatie voor € 200,- per uur excl. btw in rekening gebracht.
De tijd die de installateur nodig is om van de bus naar de locatie van de installatie te komen wordt op basis van nacalculatie gefactureerd.
De standaard werkuren van onze monteurs zijn maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00. Op het moment dat er een ander tijdstip met de klant overeen gekomen is, is er sprake van een afwijkend uurtarief van de monteur. Dit wordt op basis van nacalculatie aan de klant gefactureerd aangezien de offerte berekend is op basis van de standaard werkuren.
Werkzaamheden maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 19.00: 128,44% van het standaard uurtarief
Werkzaamheden maandag tot en met vrijdag tussen 19.00 en 0.00: 150% van het standaard uurtarief
Werkzaamheden maandag tot en met vrijdag tussen 0.00 en 8.00: 250% van het standaard uurtarief
Werkzaamheden zaterdag en zondag tussen 8.00 en 17.00: 200% van het standaard uurtarief
Werkzaamheden zaterdag en zondag tussen 17.00 en 19.00: 228,44% van het standaard uurtarief
Werkzaamheden zaterdag en zondag tussen 19.00 en 0.00: 250% van het standaard uurtarief
Werkzaamheden zaterdag en zondag tussen 0.00 en 8.00: 300% van het standaard uurtarief
Feestdagen worden gezien als zondagen
Artikel 10 - Betaling
Betaling door Afnemer dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum zonder enige korting, verrekening of opschorting, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Eventuele bezwaren tegen (de hoogte van) het gefactureerde bedrag, dient Afnemer binnen 7 dagen na factuurdatum schriftelijk aan AQMOS Full Maintenance B.V. kenbaar te maken, bij gebreke waarvan de verschuldigdheid vast staat.
AQMOS Full Maintenance B.V. kan te allen tijde vooruitbetaling van (een deel van) de prijs of het stellen van een naar haar oordeel deugdelijke zekerheid vorderen, alvorens tot leveren over te gaan. AQMOS Full Maintenance B.V. is gerechtigd om leveringen, zonder dat ingebrekestelling is vereist, op te schorten totdat door Afnemer is voldaan aan de vordering van AQMOS Full Maintenance B.V. tot vooruitbetaling of zekerheidstelling.
Bij gebreke van tijdige betaling is Afnemer in verzuim en worden alle vorderingen van AQMOS Full Maintenance B.V. op Afnemer onmiddellijk opeisbaar.
Afnemer is, zonder dat ingebrekestelling is vereist, over alle betalingen die niet op de vervaldag zijn voldaan, vertragingsrente verschuldigd van 1% per maand over het nog openstaande bedrag, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. Voor de berekening van de rente wordt een gedeelte van een maand aangemerkt als een hele maand.
Eventuele reclames betreffende een bepaalde levering ontslaat Afnemer niet van de verplichting om facturen tijdig te voldoen.
Indien Afnemer jegens AQMOS Full Maintenance B.V. in verzuim is, is hij verplicht AQMOS Full Maintenance B.V. de buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten volledig te vergoeden. De door Afnemer te vergoeden buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het onbetaald gebleven bedrag vermeerderd met voornoemde rente, met een minimum van 250,-- euro te vermeerderen met de daarover verschuldigde omzetbelasting.
Iedere betaling van Afnemer strekt primair tot voldoening van de door hem verschuldigde rente alsmede van de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, zoals in dit artikel bedoeld, en daarna ter voldoening van de oudst openstaande vordering.
In geval van een rechterlijke procedure zal Afnemer, indien hij geheel of gedeeltelijk in het ongelijk wordt gesteld, aan AQMOS Full Maintenance B.V., naast de door het scheidsgerecht vastgestelde proceskosten en kosten van rechtsbijstand, de werkelijk gemaakte proceskosten en kosten van rechtsbijstand verschuldigd zijn, voorzover deze werkelijk gemaakte kosten de door het scheidsgerecht vastgestelde kosten te boven gaan.
AQMOS Full Maintenance B.V. is te allen tijde gerechtigd haar vorderingen op Afnemer te verrekenen met haar schulden aan Afnemer, ook als de tegenvordering op een derde is overgegaan. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder Afnemer mede begrepen de met hem gelieerde ondernemingen.
Artikel 11 - Eigendomsvoorbehoud
De eigendom van producten en/of werken gaat, niettegenstaande de feitelijke levering, pas over op Afnemer nadat deze al hetgeen hij krachtens de Overeenkomst aan AQMOS Full Maintenance B.V. verschuldigd is of zal worden, volledig heeft voldaan.
Indien en zolang AQMOS Full Maintenance B.V. eigenaar van de producten en/of werken is, is Afnemer niet bevoegd deze geheel of gedeeltelijk aan derden te verpanden of de eigendom daarvan over te dragen.
Indien Afnemer zijn verplichtingen niet nakomt of gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is AQMOS Full Maintenance B.V. gerechtigd de producten en werken die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, voor rekening en risico van Afnemer bij Afnemer of derden die de producten voor Afnemer houden, weg te (doen) halen. Afnemer is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een zonder rechterlijke tussenkomst direct opeisbare boete ter grootte van 10% van de op dat moment nog openstaande facturen.
Indien en zolang AQMOS Full Maintenance B.V. eigenaar van de producten of werken is, zal Afnemer AQMOS Full Maintenance B.V. onmiddellijk op de hoogte stellen wanneer deze in beslag (dreigen te) worden genomen of anderszins (deels) daarop aanspraak wordt gemaakt. Bovendien zal Afnemer AQMOS Full Maintenance B.V. op eerste verzoek meedelen waar de producten of werken, waarvan AQMOS Full Maintenance B.V. eigenaar is, zich bevinden.
Bij beslag, (voorlopige) surséance van betaling of faillissement zal Afnemer de beslagleggende deurwaarder, de bewindvoerder of de curator wijzen op de (eigendoms)rechten van AQMOS Full Maintenance B.V.. Afnemer staat er voor in dat een beslag op de producten of werken met bekwame spoed wordt opgeheven.
Artikel 12 - Inspectie en reclame
Afnemer is verplicht het geleverde terstond na ontvangst te inspecteren. Wordt door Afnemer niet binnen 24 uur na ontvangst van het geleverde gereclameerd, dan gelden de hoeveelheden, vermeld op vrachtbrieven, afleveringsbonnen, facturen of dergelijke documenten als juist.
Eventuele gebreken aan het geleverde welke direct bij ontvangst daarvan waarneembaar zijn, dienen door Afnemer onmiddellijk en gespecificeerd met een duidelijke omschrijving van de klacht, op de vrachtbrief te worden aangetekend. Andere reclames dienen schriftelijk uiterlijk binnen twee werkdagen na ontvangst van de producten dan wel nadat eventuele gebreken redelijkerwijs geconstateerd hadden kunnen worden, door Afnemer bij AQMOS Full Maintenance B.V. te zijn ingediend. Bij gebreke van tijdige reclame, dan wel indien goederen geheel dan wel gedeeltelijk zijn verwerkt, gelden de producten als goedgekeurd en is reclame niet meer mogelijk, tenzij eerst door of bij de verwerking het gebrek kan worden geconstateerd, onverminderd de verplichting van Afnemer om in dit geval tijdig te reclameren.
Afnemer zal alle door AQMOS Full Maintenance B.V. voor onderzoek van de reclame gewenste medewerking verlenen, o.a. door het verstrekken van monstermateriaal en door AQMOS Full Maintenance B.V. in de gelegenheid te stellen ter plaatse een onderzoek in te stellen.
Nadat Afnemer deugdelijk heeft gereclameerd en AQMOS Full Maintenance B.V. de reclame heeft geaccepteerd, heeft AQMOS Full Maintenance B.V. het recht te harer keuze de producten te herstellen, opnieuw te leveren dan wel de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Afnemer recht heeft op schadevergoeding.
Afnemer heeft geen recht op reclame indien zich de situatie als bedoeld in artikel 7 lid 6 voordoet of zolang Afnemer niet alle opeisbare verplichtingen jegens AQMOS Full Maintenance B.V. is nagekomen.
Artikel 13 - Garantie
AQMOS Full Maintenance B.V. garandeert de afwezigheid van constructie- en/of materiaalfouten gedurende de voor het betreffende product of werk overeengekomen garantietermijn. Op het moment dat er geen garantietermijn is overeengekomen is er standaard sprake van 6 maanden garantie. Deze garantie vervalt op het moment dat iemand anders dan AQMOS Full Maintenance B.V. werkzaamheden uitvoert aan de installatie. AQMOS Full Maintenance B.V. zal producten en/of werken waarvan Afnemer genoegzaam aantoont dat zij binnen de garantietermijn defect zijn geraakt als gevolg van een dergelijke fout, naar haar keuze kosteloos herstellen, verbeteren of vervangen. Een en ander geschiedt naar keuze van AQMOS Full Maintenance B.V. ter plaatse bij Afnemer dan wel op een nader door AQMOS Full Maintenance B.V. aan te wijzen plaats.
Aan Afnemer komt geen beroep op garantie toe indien:
- AQMOS Full Maintenance B.V. te kennen heeft gegeven dat zij zich niet kan verenigen met -de door Afnemer voorgeschreven keuze van materialen en/of werkwijze;
-door Afnemer of derden aan het product of werk werkzaamheden zijn verricht ongeacht of deze geleid hebben tot wijzigingen;
-gebreken van of aan het product of werk het gevolg zijn van normale -slijtage of onoordeelkundig of onzorgvuldig gebruik;
-het product of werk niet wordt gebruikt in overeenstemming met de gebruikelijke of overeengekomen bestemming;
-Afnemer niet of niet geheel voldoet aan enige verplichting, voortvloeiende uit deze Voorwaarden of de Overeenkomst, daaronder ook begrepen financiële verplichtingen;
-de gebreken aan het product of werk het gevolg zijn van -ondeugdelijkheid van materialen of onderdelen, die door of namens
-Afnemer ter beschikking zijnde in of op het product of werk aangebrachte (product)gegevens zijn verwijderd of onleesbaar zijn geworden;
-het desbetreffende gebrek niet binnen acht dagen nadat het gebrek is geconstateerd of geconstateerd had kunnen worden, schriftelijk door Afnemer is gemeld aan AQMOS Full Maintenance B.V.;
-gebreken te wijten zijn aan andere niet voor rekening en risico van AQMOS Full Maintenance B.V. komende omstandigheden.
AQMOS Full Maintenance B.V. is met betrekking tot van derden betrokken materialen, apparatuur, installaties etc. niet gehouden tot een langere garantietermijn of tot een verdergaande aansprakelijkheid dan de desbetreffende fabrikant of leverancier terzake van deze zaken bereid is jegens AQMOS Full Maintenance B.V. te aanvaarden, zulks onverminderd het overige in dit artikel bepaalde.
Artikel 14 - Onderhoudscontract
De afnemer heeft de mogelijk om een onderhoudscontract af te sluiten. Per product is er een onderhoudsplan geschreven. Op het moment dat dit onderhoudsplan volledig gevolgd wordt is er sprake van verlengde garantie van 6 maanden. Op het moment dat AQMOS Full Maintenance B.V. de klant schriftelijk of mondeling adviseert om het product te vervangen of te reviseren en de klant laat dit na, is er geen sprake van garantie.
Bij eventuele storing is het streven om de storing binnen 2 weken te verhelpen. Wilt de klant dat wij gegarandeerd sneller langskomen, moet de klant een storingscontract afsluiten. Dit contract is enkel af te sluiten op producten die door AQMOS Full Maintenance B.V. geïnstalleerd zijn of minimaal 1 jaar onderhoud is uitgevoerd door AQMOS Full Maintenance B.V. en de installatie minimaal 1 jaar storingsvrij is gebleven.
Onderdeel van het onderhoudscontract is dat bij eventuele storingen AQMOS Full Maintenance B.V. deze storing kosteloos oplost. Ontstaat de storing echter door onderdelen die niet onder dit onderhoud vallen, dan worden de kosten voor het verhelpen van de storing apart in rekening gebracht.
Door AQMOS Full Maintenance B.V. zal er een datumvoorstel gedaan worden om de onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Bij geen bericht van de afnemer wordt er vanuit gegaan dat de datum + tijdstip akkoord is. Als de klant binnen 2 dagen voordat de werkzaamheden gepland staan afzegt, zal het bedrag volledig in rekening gebracht worden.
Artikel 15 - Toerekenbare tekortkoming en ontbinding
Indien Afnemer niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan een verplichting die voor hem uit enige Overeenkomst mocht voortvloeien, is Afnemer zonder ingebrekestelling in verzuim en is AQMOS Full Maintenance B.V. gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst:
- de uitvoering van de Overeenkomst en direct daarmee samenhangende Overeenkomsten en of verplichtingen op te schorten, totdat voldoening aan de verplichtingen door Afnemer voldoende zeker is gesteld en/of,
- de Overeenkomst en daarmee direct samenhangende Overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Bij ontbinding door AQMOS Full Maintenance B.V. heeft Afnemer geen recht op enige schadevergoeding, hoe ook genaamd.
In geval van (voorlopige) surséance van betaling, (aanvraag tot) faillissement, stillegging of ontbinding van het bedrijf van Afnemer of beslaglegging op de activa van Afnemer, zullen alle Overeenkomsten van rechtswege zijn ontbonden tenzij AQMOS Full Maintenance B.V. Afnemer binnen een redelijke termijn meedeelt nakoming van (een deel van) de betreffende Overeenkomst(en) te verlangen. In dat laatste geval is AQMOS Full Maintenance B.V. zonder ingebrekestelling gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst(en) op te schorten totdat nakoming door Afnemer voldoende zeker is gesteld.
In geval zich een gebeurtenis voordoet als bedoeld in lid 1 en lid 2 van dit artikel zijn alle vorderingen van AQMOS Full Maintenance B.V. op Afnemer onmiddellijk in het geheel opeisbaar en is AQMOS Full Maintenance B.V. gerechtigd de betreffende producten of werken terug te nemen. In dat geval is AQMOS Full Maintenance B.V. en/of zijn door haar aan te wijzen derden bevoegd de gebouwen en terreinen van Afnemer te betreden.
Een ontbinding als hier bedoeld zal niet tot het gevolg hebben dat rechten van AQMOS Full Maintenance B.V. zoals neergelegd in een der artikelen van deze Voorwaarden eindigen.
Artikel 16 - Niet toerekenbare tekortkoming
Indien AQMOS Full Maintenance B.V. door een niet toerekenbare tekortkoming niet aan haar verplichtingen jegens Afnemer kan voldoen, wordt de nakoming van die verplichtingen van rechtswege opgeschort voor de duur van die tekortkoming (overmachttoestand), zonder dat AQMOS Full Maintenance B.V. tot enige schadevergoeding ter zake is gehouden.
Indien de overmachttoestand drie maanden duurt of indien vast staat dat deze (meer dan) drie maanden zal duren, hebben beide partijen het recht de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden, voorzover de situatie dit rechtvaardigt. Indien (gedeeltelijk) reeds uitvoering aan de Overeenkomst is gegeven, is AQMOS Full Maintenance B.V. gerechtigd betaling te vorderen van het reeds uitgevoerde deel van de Overeenkomst.
Onder niet toerekenbare tekortkoming wordt verstaan elke van de wil van AQMOS Full Maintenance B.V. onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens Afnemer geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van AQMOS Full Maintenance B.V. kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden ook gerekend: stakingen en uitsluitingen, stagnatie of andere problemen bij de uitvoering van de Overeenkomst door AQMOS Full Maintenance B.V. of diens toeleveranciers en/of bij het eigen of door derden verzorgde transport of maatregelen van enige overheidsinstantie, alsmede het ontbreken van enige van overheidswege te verkrijgen vergunning.
Artikel 17 - Aansprakelijkheid
Iedere aansprakelijkheid van AQMOS Full Maintenance B.V. is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door AQMOS Full Maintenance B.V. gesloten verzekering wordt uitbetaald. Indien en voor zover geen uitkering op grond van een verzekering mocht plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid van AQMOS Full Maintenance B.V. per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als een gebeurtenis geldt) beperkt tot de factuurwaarde van dat deel van de geleverde en betaalde producten of werken dan wel van de verrichte en betaalde werkzaamheden die de schade hebben veroorzaakt tot een maximum van 50.000 euro.
Iedere verdergaande aansprakelijkheid van AQMOS Full Maintenance B.V. dan in dit artikel voorzien, is uitgesloten. AQMOS Full Maintenance B.V. aanvaardt uitdrukkelijk geen aansprakelijkheid voor indirecte en/of gevolgschade, waaronder mede begrepen immateriële schade, gewas-, milieu- of bedrijfsschade (zoals schade die ontstaan is door bedrijfsstagnatie). AQMOS Full Maintenance B.V. aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade die het gevolg is van ondeugdelijkheid van materialen of onderdelen die door of namens Afnemer ter beschikking zijn gesteld, schade die het gevolg is van een door Afnemer voorgeschreven constructie en/of niet van AQMOS Full Maintenance B.V. afkomstig ontwerp en/of tekening dan wel schade die het gevolg is van het lekken of anderszins verliezen van water door of uit door AQMOS Full Maintenance B.V. geleverde/geïnstalleerde producten of werken. Afnemer zal AQMOS Full Maintenance B.V. vrijwaren tegen aanspraken van derden ter zake.
De medewerkers van AQMOS Full Maintenance B.V. of door AQMOS Full Maintenance B.V. voor de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden kunnen zich jegens Afnemer beroepen op alle aan de Overeenkomst te ontlenen verweermiddelen als waren zij zelf partij bij de Overeenkomst.
Iedere vordering jegens AQMOS Full Maintenance B.V., behalve die welke door AQMOS Full Maintenance B.V. is erkend, vervalt door het verloop van twaalf maanden na het ontstaan van de vordering, tenzij een dwingendrechtelijke wetsbepaling anders bepaalt.
Partijen hebben zich adequaat verzekerd en zullen zich adequaat verzekerd houden voor de risico’s waarvoor partijen op grond van de Overeenkomst aansprakelijk kunnen zijn. In geval van aanneming van werk is Afnemer verplicht een deugdelijke construction all risk (CAR) verzekering af te sluiten waaronder AQMOS Full Maintenance B.V. zonder enige uitsluiting of eigen risico van AQMOS Full Maintenance B.V. is meeverzekerd, tenzij AQMOS Full Maintenance B.V. als hoofdaannemer is aan te merken dan wel de Overeenkomst kwalificeert als “consumentenkoop” zoals bedoeld in artikel 7:5 BW.
Artikel 18 - Intellectuele eigendom
AQMOS Full Maintenance B.V. verleent Afnemer ten aanzien van de in het kader van de Overeenkomst aan Afnemer ter beschikking gestelde goederen en resultaten van werken, waaronder mede begrepen alle documenten, (technische) informatie, werkwijzen, procédés, tekeningen, schema's, modellen, berekeningen, ontwerpen en alle programmatuur, een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht. De intellectuele eigendomsrechten op voornoemde goederen en resultaten van werken blijven berusten bij AQMOS Full Maintenance B.V. of bij de derde die AQMOS Full Maintenance B.V. gemachtigd heeft die goederen en resultaten van werken aan Afnemer ter beschikking te stellen.
AQMOS Full Maintenance B.V. staat er voor in dat eventuele rechten van derden er niet aan in de weg staan dat Afnemer goederen en resultaten van werken kan gebruiken conform de bepalingen van de Overeenkomst. Tenzij anders is overeengekomen, is het Afnemer niet toegestaan om aan hem ter beschikking gestelde goederen en resultaten van werken te wijzigen, te kopiëren of in enigerlei vorm aan derden ter beschikking te stellen of ter inzage te geven.
Het gebruiksrecht geldt voor onbepaalde tijd maar kan door AQMOS Full Maintenance B.V., zonder ingebrekestelling en met onmiddellijke ingang, worden beëindigd indien Afnemer enige verplichting uit hoofde van deze Voorwaarden of een Overeenkomst niet nakomt of onrechtmatig handelt.
Artikel 19 - Vertrouwelijkheid
Afnemer garandeert dat hij tegenover derden geheimhouding zal betrachten met betrekking tot alle door AQMOS Full Maintenance B.V. als vertrouwelijk gekwalificeerde gegevens, werkwijzen en overige aangelegenheden waarvan zijn personeel of door hem ingeschakelde derden bij de totstandkoming en/of de uitvoering van een Overeenkomst kennis nemen. Geheimhouding dient ook betracht te worden ten aanzien van gegevens, werkwijzen en aangelegenheden waarvan Afnemer de vertrouwelijkheid redelijkerwijs kan begrijpen, zonder dat de vertrouwelijkheid expliciet is aangegeven.
Artikel 20 - Toepasselijk recht en geschillen
Op de Voorwaarden en de Overeenkomst(en) is Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag 1980 is niet van toepassing.
Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van de (onderhandelingen tot) de Overeenkomst(en) en de Voorwaarden worden in eerste instantie beslecht door de bevoegde rechter te Enschede, tenzij een dwingendrechtelijke bepaling anders voorschrijft. Partijen kunnen evenwel arbitrage overeenkomen.
Artikel 21 - Overige voorwaarden
Het is AQMOS Full Maintenance B.V. toegestaan de in een Overeenkomst met Afnemer omschreven rechten en verplichtingen aan derden over te dragen. Afnemer is niet gerechtigd zijn rechten en/of verplichtingen uit een Overeenkomst aan een derde over te dragen, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van AQMOS Full Maintenance B.V..
Indien een Overeenkomst kwalificeert als “consumentenkoop” zoals bedoeld in artikel 7:5 BW, dan geldt het in de Voorwaarden bepaalde, tenzij een dwingendrechtelijke bepaling of bepaling van vergelijkbare strekking anders bepaalt, in welk geval de dwingendrechtelijke bepaling zal gelden. De overige bepalingen van de Voorwaarden blijven onverminderd van kracht.
Nietigheid van een van de bepalingen in de Voorwaarden laat de geldigheid van de overige bepalingen onverlet. Alsdan worden de nietige bepalingen vervangen door nieuwe bepalingen die qua inhoud, bereik en doelstelling zoveel mogelijk met de oude nietige bepalingen overeenkomen.
Het nalaten door AQMOS Full Maintenance B.V.om binnen een in de Overeenkomst genoemde termijn nakoming van enige bepaling te verlangen, tast het recht om alsnog nakoming te eisen niet aan, tenzij AQMOS Full Maintenance B.V. uitdrukkelijk en schriftelijk met de niet-nakoming akkoord is gegaan.
Bepalingen die naar hun aard voortduren (onder andere artikel 16 Aansprakelijkheid, artikel 18 Intellectuele eigendom en artikel 20 Toepasselijk recht en geschillen) zullen ook na beëindiging van de Overeenkomst hun gelding niet verliezen.
Start met de klant – vind wat de klanten willen en geef het hen.